tisdag 7 juni 2011

Bästtrafik...

...är inte ekvivalent med Västtrafik. Snacka om att inte vilja att folk ska åka med ens kolektivtrafik. Det är dyrt som skam och man har tio olika åldersgränser för olika biljetter. Tydligen så är jag fortfarande ungdom tills jag är 26 på områdesladdningar men fritidskortet går ut efter 20 års ålder. För 21-åringar som pluggar har ju mycket mer pengar att röra sig med på sommaren. På enkelbiljett åker man dessutom som vuxen efter arton. Galet. Gör det enkelt så kanske folk slutar ta bilen. Subventionera för studenter så kanske de har en ansenlig chans att faktiskt klara sig den första månaden på sommaren när de flesta är beroende av hyggliga föräldrar.

Det känns som om man tar trafikproblemen i Göteborgs stad från lite fel vinkel när man börjar prata om stadstullar. Särskilt när en skrotig och skumpig spårvagnsfärd där man knappt kan höra vad man tänker känns som ett helgerån. Få folk att åka kollektivt! Hur löser vi det? Det är inte raketforskning direkt. Man tycker ju att politiker borde klara av den hjärngympan en aning bättre.

Idag har jag börjat jobba. Halvtid förvisso men jag är helt slutkörd. Detta kan ha att göra med tre små trollungar som behövde passning på eftermiddagen. Jag behöver vänja mig, det kommer fler tillfällen att träffa de små kravall-bebisarna och Saga. Ett extraknäck som barnvakt blir lite extra klirr i kassan. Jag hoppas dock jag vänjer mig för jag kände mig lite skamsen när jag sprang till bussen i mer eller mindre panik, men jag hade ju busskortet att skylla på. Stressen minskade därför inte när jag fem i sju stämplade min systers skolkort på brunnsparken som slutar fungera klockan sju.

Skjut mig! Nu ska jag gå och sticka bebistofflor till lilla X. Spänningen i den Söderlundska släkten är stor över vad det lilla knyttet ska heta.

2 kommentarer:

  1. Detta är härlig läsning om stort vardagsproblem i göteborgs kollektivtrafik. Sen är ju politikerna så snälla och ger alla pensionärer grattis åk alltid förutom vardagar mellan 15-18:P Amanda du kommer vänja dig efter en tid ska du se. Hoppas det är kul på jobbet. // André

    SvaraRadera
  2. Tack för att dela dina bästa minnen .... Jag gillar din blogg.

    SvaraRadera