torsdag 9 december 2010

Upp som en sol, ner som en pangkaka

De har lagat mitt favorithörn! Säkert ett tag sen men jag har inte märkt det förrän nu för ikväll är första stjärnklara natten på väldigt länge. De har alltså lagat den där trasiga lampa precis i svängen som skymmer resten av ljuset i backen upp från bussen. Som tur var var det en annan lampa som gått och, även om effekten inte blev riktigt den samma, där stannade jag och tittade drömskt ut i rymden. En kort paus för djupa tankar innan kylan nöp mig i tårna och jag var tvungen att traska vidare. Jag höll dock blicken på stjärnorna hela vägen hem. Måste sett rätt roligt ut.

Jag kommer sakna det när jag flyttar tror jag, mörkret. Storstadsflickan som egentligen aldrig får det riktigt stjärnklart för att alla ljusen stör och skymmer de minsta - de som gör allt så fint. De stora är väl inte så märkvärdiga, nej det är de där små och täta partierna som gör det hela intressant. Jag får väl komma och låna trädgården i vår och lägga mig på gräset ett tag och stirra upp på de små punkterna, så länge de inte förstörs av alla vektorer man proppar hjärnan full med just nu.

Det var faktiskt helt otroligt. Jag var inne på akademibokhandeln idag och de enda titlar som fångad mitt öga var något jag kunde knyta till Linjär Algebra (som jag tentar av på tisdag). Ett exempel var "Jakten på nollpunkten". Det var efter vi suttit i TR hela dagen och tragglat matte. En hel övning på en dag klarade jag. Utan problem dessutom (om man inte räknar den långa tiden). Detta gjorde mig väldigt uppåt och full av hopp. Bara för att komma hem och ta itu med den andra halvan av kapitlet som självklart behandlade det vi räknat på på fysiska problem. Jag HATAR fysik! Så fort man börjar blanda in fysik i matten så blir det bara bajs av allt ihop. Mitt självförtroende sänktes säkert med 70% och nu är min motivation låg för morgondagen.

Nu ska jag gråta en skvätt och sen är det dags för sängen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar